Vad kan jag få för hjälp från mina försäkringar efter trafikolycka?

Hej! Förra året i juli råkade jag ut för en fraktur i armbågen i en trafikolycka som passagerare i en bil. Har ff problem och trots ihärdig träning inte kunnat böja armen över 90 grader och ej heller räta ut den helt. Tre dagar innan olyckan sade jag upp mig från mitt jobb som uska på kommunen. Hade tänkt att jobba på ett privat boende där jag skulle fått bättre tider och högre lön. Nu hann jag inte detta innan olyckan Försäkringskassan vägrade sjukskriva mig trots helarmsgips så jag fick börja stämpla. Det står nu klart att jag inte kan återvända till min yrkesroll eftersom jag inte klarar momenten i arbetet som lyft mm. Arbetstränar nu på ett kulturhus och har aktivitetsersättning. Tappat ekonomiskt på detta och kommer upp i hälften vad jag tjänade som usk(inklusive ob). Har lite panik för min låga inkomst eftersom vi bor i villa. Vad för hjälp kan jag begära från mina försäkringar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att höra att du skadats så illa.

Gällande hjälpen du kan få från dina försäkringar beror det på vilka försäkringar du har och ofta till vilket belopp du har försäkrat dig.

Trafikförsäkring
Om det är en annan person som har varit vållande till skadan i trafiken har du rätt att få ersättning från den personens bilförsäkring, 11 § Trafikskadelagen. Även i annat fall täcker din trafikförsäkring för personskador, 10 § Trafikskadelagen. Genom trafikförsäkringen har du rätt att få ersättning för sjukvårdskostnader, inkomstförlust, för ditt lidande på grund av sveda och värk (mer övergående skador) samt dina skador som du beskriver är av bestående art - vilket sker i enlighet med ditt försäkringsbolags beräkningar i ditt enskilda fall. Gällande ersättningen som du kan få för din inkomstförlust så är utgångspunkten att det ska beräknas utifrån vad du skulle ha haft i inkomst om du inte hade skadats och den inkomst som du har till följd av verkningarna som blivit av olyckan. I den beräkningen beaktas tidigare utbildning och verksamhet, omskolning eller liknande åtgärder, din ålder, hur du är bosatt och andra personliga omständigheter, 5 kap. 1 § Skadeståndslagen. Jag vågar inte uttala mig om vad som kommer att gälla i ditt fall särskilt, utan i den frågan bör du ha en dialog med det aktuella försäkringsbolaget.

Olycksfallsförsäkring
Om du har en olycksfallsförsäkring har du även rätt att få viss ersättning ur din olycksfallsförsäkring. Du har inte rätt att få ersättning både genom trafikförsäkringen och olycksfallsförsäkringen för sjukhuskostnader och liknande, eftersom utgångspunkten är att du endast ska försättas i samma ekonomiska position som innan olyckan inträffade. Du har däremot rätt att få ersättning, utöver det du får från trafikförsäkringen, genom olycksfallsförsäkringen i form av ersättning för medicinsk invaliditet. Som du beskriver dina skador låter det som att du har drabbas av bestående skador efter olycksfallet som gör det möjligt för dig att få ersättning för dessa bestående skador. Normalt när det gäller olycksfallsförsäkringar har du som försäkringstagare fått välja ett visst belopp att försäkra dig till. Utifrån detta belopp brukar försäkringstagaren få en procentuell ersättning som baseras utifrån en läkares bedömning av graden på dina bestående skador.

Mina rekommendationer
Du bör så snart som möjligt ta kontakt med de aktuella försäkringsbolagen och även se över villkoren för de försäkringar du har. Försäkringsbolagen kommer kunna hjälpa dig vidare med vilken ersättning du är berättigad till. Det är oavsett bra om du ser till att anmäla dina skador.

Lycka till och ta hand om dig!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare