Vad kan jag anmäla en person för om han har lurat mig att swisha honom pengar?

Hej, jag har ett litet problem som jag undrar om jag skulle kunna få hjälp med. Jag började skriva med en kille angående om ett konto. Vi skrev lite och sen bad han mig om att skicka 150 kr, jag frågade varför och lite sånt och han sa att om jag skickar dessa så skulle jag få 300 kr klockan 00:00. Jag skickade dessa och senare sa han att han räknade fel och behövde 200, så jag skickade resterande 50 kr. Han fortsatte med att han behövde mer pengar men fortsatte säga att jag skulle få mer. Hans anledningar var att han räknade fel för de mesta. Just nu är vi uppe i 2500+ vet inte exakt just nu men lite mer än de och jag har ibland inte kunnat swisha och då behövt att be om kompisar att göra det. Han har alltid lovat mig att han swishar tillbaka mer vid ett klockslag men slutar alltid med att jag måste swisha mer pengar för att kunna få dessa pengar. Hans historia låter inte trolig. Finns det något man kan anmäla honom för?

Lawline svarar

Hej!

Först och främst vill jag beklaga din situation. Det är aldrig roligt när sånt här händer.

Personen har gjort sig skyldig till bedrägeri eftersom han, genom falska löften om framtida återbetalning, har fått dig att betala ut drygt 2500 kr till honom, BrB 9 kap 1 §.

Min rekommendation är att du går till polisen och anmäler den här personen för bedrägeri.

Hoppas detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare