FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/04/2022

Vad kan hända om tar med eget godis till biograf trots förbud?

Hej! Begår man ett brott om man tar med eget godis och läsk till biografen om det finns ett förbud mot detta. Jag har förstått att de har inte rätt att kroppsvisitera en men om man sitter i salongen med sitt godis synligt. Vad gäller då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du skriver så har inte personalen på biografen någon rätt att kroppsvisitera sina besökare. Att exempelvis be om att få titta i någon annans väska anses vara kroppsvisitation (se 28 kap. 11 § tredje stycket Rättegångsbalken). Kroppsvisitation får som huvudregel endast ske om det finns anledning att anta alternativt skälig misstanke om att personen begått brott (se 28 kap. 11 och 12 §§ Rättegångsbalken). En kroppsvisitation får inte heller beslutas och utföras av vem som helst utan det är endast personer inom vissa yrkeskategorier som får göra detta, exempelvis polis (se 28 kap. 13 § Rättegångsbalken).

Eftersom det inte är ett brott att ta med eget godis eller läsk till biografen så kan detta alltså i sig inte leda till vare sig någon kroppsvisitation eller några straffrättsliga konsekvenser.

Det som skulle kunna hända om du tar med eget godis trots att biografen har satt upp ett förbud mot detta är möjligtvis konsekvenser från företagets sida. Exempelvis skulle de kunna ge dig en tillsägelse.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare