Vad kan hända om jag går i borgen för min mamma?

Hej jag fyller snart 18 och jobbar redan nu. Min mamma ska köpa en bil nästa sommar som kostar ungefär 500 000 kr, hon har en anmärkning så hon vill att jag ska gå i borgen för henne och hon har liksom ingen annan. Jag är själv rädd vad som kommer hända om jag inte kan betala hela kostnaden. Vad händer om hon inte kan betala och jag själv inte kan det heller? Kommer jag få anmärkning också?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Jag kommer först att redogöra för vad gå i borgen innebär och sedan ge dig råd kring hur du borde göra i detta fall.

Borgen

Att gå i borgen innebär att du lovar att betala långivaren pengar om din mamma inte kan betala tillbaka lånet inkl ränta och övriga kostnader. Du blir då en så kallad borgensman och det är ett stort ansvar som ska tas på allvar.

Det finns olika typer av borgen:

proprieborgen enkel borgen generell borgen

Proprieborgen

Proprieborgen innebär att du har gått i borgen "såsom för egen skuld". Långivaren kan då kräva dig på pengar så fort din mamma har missat en avbetalning. Detta är den vanligaste typen av borgensåtagande.

Enkel borgen

Enkel borgen betyder istället att du blir betalningsskyldig först när långivaren gjort klart att din mamma inte har tillräckligt med pengar för att kunna betala tillbaka lånet.

Generell borgen

En generell borgen innebär att du tar ansvar för alla din mammas skulder, både nu och i framtiden. Denna ska bara användas om du som borgensman har en god och kontinuerlig insyn i din mammas ekonomiska ställning.

Det troligaste är att du skulle gå i proprieborgen i det fall att du blir borgensman för din mamma.

Råd

Att gå i borgen för någon är ett stort ansvar och ska tas på allvar. Går du i borgen för din mamma och varken hon eller du kan betala tillbaka lånet får du också en betalningsanmärkning. En anmärkning kan påverka din framtid mycket negativt. Exempelvis kan det bli svårt för dig att få hyreskontrakt och att ta egna lån för att köpa en bostad etc.

Jag rekommenderar därför starkt att du inte går i borgen för din mamma om du är det minsta tveksam över din förmåga att betala tillbaka lånet om så skulle krävas. Finns det ingen annan som är villig att gå i borgen för din mamma, får hon försöka ge en annan slags säkerhet för lånet eller helt enkelt avstå från att köpa bilen. Du har ingen skyldighet att gå i borgen för henne och du ska inte heller göra det om du inte har tillräckligt med pengar för att täcka hela lånet utan att själv bli av med alla dina besparingar.

Hoppas du har fått svar på dina frågor och att du har fått bättre koll på vilka konsekvenser som gå i borgen kan innebära. Vill du ha ytterligare hjälp och stöd kring detta är du varmt välkommen att kontakta en av våra jurister på Lawline juristbyrå, de hjälper dig mer än gärna. Du kan boka tid här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare