Vad kan göras åt grannosämja?

Hej! Vi bor en familj i villa med tomt där en del är skogstomt. Vår granne har satt plank på sin sida då vi lagt fram förslag på plank som ej passade dem, innan var det öppet. Vårt körsbärsträd är högt och de har frågat om att ta ner grenar på sin sida. Vi gav ok och de lägger in grenarna på vår tomt. En av dem har med svordomar uttryckt att de ej gillar vår tomt. De vill ta ner träd som de anser skräpar ner på sin sida detta trots att i stort sett inget hänger över in till dem. Vi har bestämt sagt nej. Sedan år tillbaka terrorisera de oss genom blinkningar med ytterbelysning när vi sitter och ser på tv eller är i huset, kör igång maskiner när vi äter utomhus mot deras sida på sommaren. Väcker oss med cirkelsåg lövblås och annat tidigt på morgonen troligtvis iscensatt. Sannolikt har de spättat ner en fågelholk i vårt körsbärsträd och punkterat bilens däck. Av det vi ser omkring i grannskapet har de antagligen förmått flera grannar att höra liknande saker. Vi hittar allt från skräp till fastsatt godispapper under vindrutetorkaren. Vi är skötsamma klipper vår gräsmatta krattar vistas sällan på tomten men masinker har gått igång även när vi haft gäster tårtkalad någon enstaka gång ute. De vill få oss att flytta eller jämna träd med marken. Vi har med dem och andra grannar gemensamt fällt några träd och givit dem ved, varit hövliga lämnat post som kommit fel osv. Nu för vi dagbok. Vad mer kan vi göra? Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du beskriver en rad olika händelser i din fråga och jag ska försöka täcka in alla i mitt svar. De lagar som huvudsakligen reglerar din fråga är Jordabalken (JB), Skadeståndslagen (SkL) och Brottsbalken (BrB).

Trädet

En granne får avlägsna rot eller gren som tränger in på dennes fastighet från område intill fastigheten om roten/grenen medför olägenhet för grannen. Dock ska personen som äger området där roten/grenen tränger in från först ha fått möjlighet att avlägsna roten/grenen, om avlägsnandet kan befaras medföra betydande skada. Detta framgår av 3 kap. 2§ JB.

Er granne har alltså ingen rätt att kräva att ett helt träd tas ned på er tomt.
Hänger det in grenar till dem ska de alltid först kontakta er och ge er möjlighet att avlägsna de delar som av trädet som hänger in på deras tomt. Skulle de ha kontaktat er, och trädet tränger in på deras tomt och innebär en olägenhet för dem, så kan de ha rätt att avlägsna den/de grenar som hänger över. Om grannen avlägsnar grenar så det skadar trädet kan hen bli ersättningsskyldig.

Om grannen skulle ta ned grenar som ni inte godkänt, och dessa grenar inte medfört en olägenhet för grannen, skulle hens agerande kunna vara en brottslig handling i form av egenmäktigt förfarande (8 kap. 8§ BrB) eller skadegörelse (12 kap. 1§ BrB), vilka kan resultera i skadestånd, böter eller fängelse. Likadant gäller om grannen skulle ta ned en större del av trädet eller hela trädet.

Fågelholken och bildäcken
Även här kan det vara fråga om brotten egenmäktigt förfarande respektive skadegörelse. De har ingen rätt att ta ned fågelholken utan att ha pratat med er först och i sådana fall fått ert godkännande. Om fågelholken skulle innebära någon typ av störning för dem har de ändå inte rätt att ta ned den direkt på det sätt du beskriver. Punkteringen av bildäck kan direkt utgöra skadegörelse.

Allmänna störningar

Här räknar jag in det du skrivit om blinkningar med ytterbelysning, köra med maskiner och skräp, godispapper med mera fastsatt under vindrutetorkarna. Dessa handlingar kan i viss mån anses vara brott mot frid och frihet enligt Brottsbalkens 4 kapitel. Att exempelvis störa någon annan med oljud eller bete sig hänsynslöst på annat sätt kan räknas som ofredande (4 kap. 7§ BrB).

Vad kan ni göra?

Den föredragna lösningen vid osämja mellan grannar är givetvis att försöka överens med grannen om ersättning för skadan hen orsakat innan stämningsansökan eller polisanmälan görs. Med tanke på hur du beskriver er relation med grannen förstår jag om det kan bli svårt. Därför kan ni gå vidare med polisanmälan respektive stämningsansökan enligt nedan.

Polisanmälan

Egenmäktigt förfarande framgår av 8 kap. 8§ BrB, skadegörelse framgår av 12 kap. 1§ BrB och ofredande framgår av 4 kap. 7§ BrB. För dessa brott kan polisanmälan göras mot grannen. På Polisens hemsida kan du läsa mer om hur polisanmälan görs.

Stämningsansökan

I 2 kap. 1§ SkL framgår det att den som uppsåtligen (medveten om följden) eller genom oaktsamhet orsakar t.ex. sakskada ska ersätta skadan. Skadestånd begärs genom att så kallad stämningsansökan lämnas in till tingsrätten, här kan du läsa mer om hur man går tillväga.

Jag hoppas att jag gett en klarare bild av det rättsliga läget, vill ni gå vidare med hjälp från t.ex. en jurist på Lawline är ni välkomna att boka en tid här.

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare