Vad kan göras angående aggressiva hundar?

Hej, min hund (som är extremt lugn) blev attackerad av tre hundar, två schäfrar. Hundarna var kopplade men ägaren släppte/tappade kopplet och då sprang hundarna och attackerade min hund. Den ena bet henne direkt i halsen, den andra i ryggen. Ägaren bor i min lägenhets byggnad, så risken att vi ser henne igen är stor. Vi har en grupp för alla som bor i vårt område och där skrev jag och berättade om vad som hände för att varna för alla familjer som har små barn och hundar. Alla som skrev och svarade visste exakt vem jag pratade om och alla vet hur aggressiva hennes hundar är, jag fick då reda på att hundarna också har försökt attackera en 6 årig tjej som också bor här. Jag fick också veta av samma familj vars dotter höll på att bli attackerad, att ägaren till hundarna har skrikit fula ord till hans fru och andra saker, många tror att hon har problem med alkohol vilken jag också tror. Hund ägaren har betalat men har visat noll medkänsla eller ångest över händelsen, hon har inte brytt sig ett dugg. Jag har polisanmält händelsen och vet inte vart de leder men jag känner mig extremt otrygg att gå runt här på promenad med min hund. Min förhoppning är att hundarna ska avlivas, men jag vet inte ens om det är möjligt. Jag är helt slut över att behövt oroa mig hela tiden o det har varit sjukt jobbigt att se min älskade hund ha så ont. Finns det något mer jag kan göra? Eller bara något som jag bör veta om situationen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till privatpersoners ansvar över deras hundar och katter är det Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter som tillämpas, som jag förkortar till HKL.

Ersättningsskyldighet för hundägare
Enligt 19 § i HKL har hundägare strikt ansvar över deras hundar och skadorna som de kan orsaka. En strikt ersättningsskyldighet. Jag uppfattar din fråga dock som att du redan har fått ersättning för skadorna som denne Ägarens hundar orsakade.

Omhändertagande av hundar m.m.
Enligt 11 § HKL får länsstyrelsen, om inte andra, mindre ingripande åtgärder anses tillräckliga, besluta att en hund ska omhändertas. Detta får ske för att hindra att en hund orsakar skada eller avsevärd olägenhet. Om det skulle vara nödvändigt att omedelbart omhänderta en hund för något av dessa syftena får Polismyndigheten besluta om det, exempelvis om någon ringer 112 på grund av en akut situation som involverar en hund.

Om en hund omhändertas enligt 11 §, får länsstyrelsen enligt 12 § HKL, efter utredning, besluta att hunden ska säljas, skänkas bort eller, om hunden utgör en fara för människor eller djur eller om det annars finns särskilda omständigheter, avlivas.

Dessa typer av ärenden är med andra ord upp till länsstyrelsen att utreda och besluta om, men de kan besluta om att avliva en hund. Eftersom du redan har polisanmält händelsen samt fått ersättning från Ägare, finns det inte jättemycket du kan göra förutom att vänta på att länsstyrelsen utreder ärendet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare