FrågaÖVRIGTÖvrigt25/12/2023

Vad kan du göra om ett företag använder bilder som du tagit?

Hej! Företaget TEMU använder sig av minst ett av mina fotografier för att sälja sina produkter. (Det är av en vara jag är återförsäljare till, så de har även stulit designen, men det är en annan fråga). Jag har en liten enskild firma, bilden är tagen i mitt hem och finns enbart i min web-shop så jag tycker jag har god bevisning. Har varit i kontakt med Kundtjänst två gånger, första gången typ erkände dom och skapade ett ärende. Det enda det gav var en länk till ett felaktigt konstruerat formulär som inte gick att fylla i! Andra gången bad jag om en adress dit jag kunde skicka en faktura, de totalvägrade. Skulle skapa ”ett ärende” igen, alltså samma återvändsgränd. Vad har jag för möjligheter i detta? Mvh Sara

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av upphovsrättslagen (URL).

Tolkning av fråga

Utifrån hur du har ställt frågan antar jag att stölden av design inte ska ingå i svaret. Vill du ha ett svar eller hjälp kring detta kan du kontakta oss genom att ställa ännu en fråga.

Jag tolkar det som att TEMU har använt sig av dina fotografier av dina varor som du har tagit. Du är återförsäljare, men verkar inte ha sålt varor till TEMU, utan de har kopierat din design och använt dina bilder för detta. Jag tolkar det som att det inte finns något avtal eller liknande som har gett TEMU rätten att använda dina verk.

Vad har du för möjligheter i detta?

Du har tagit ett antal foton av dina varor. Dessa foton är självständiga, originella och ett uttryck av din individualitet, vilket innebär att det uppfyller kravet på verkshöjd och skyddas av upphovsrätt (1§ 5p URL och SOU 1956:25 s. 35). Kvaliten på bilderna skulle kunna göra att kravet på originalitet inte är uppfyllt, men eftersom TEMU använt dina bilder på sin hemsida förutsätter jag att de är av bra kvalitet. Om det är väldigt blurriga foton, skulle det kunna anses inte vara originellt och därmed inte skyddas av upphovsrätt.

Genom att använda dina foton på sin webbplats, för att sälja varor, så gör de verken tillgängliga till allmänheten från en annan plats än den där allmänheten kan ta del av verken. Detta tillgängliggörande bryter mot den exklusiva rätten som du som upphovsman har (2§ 1st URL).

För denna användning kan du kräva skälig ersättning (54§ 1st URL).

När ersättningens storlek bestäms ska hänsyn särskilt tas till

1. utebliven vinst,

2. vinst som den som har begått intrånget eller överträdelsen har gjort,

3. skada på verkets anseende,

4. ideell skada, och

5. upphovsmannens eller rättsinnehavarens intresse av att intrång inte begås.(54§ 2st URL).

För att göra denna bedömning behöver jag mer information om fotona och den verksamhet som du bedriver.

Du kan även yrka på att användningen av dina foton ska sluta användas av TEMU (55§ URL).

I ditt fall för att pröva frågan, ska du föra talan i Patent- och marknadsdomstolen (58§ URL).

Vad bör du göra nu?

Jag har förklarat de överträdelser som har skett samt vilka typer av yrkanden du kan göra i en domstol för att få ersättning och få TEMU att upphöra med användning av dina foton. Däremot så rekommenderar jag inte att du gör detta själv, utan att du bokar tid med en av våra jurister på Lawline, så kan vi hjälpa dig med att föra talan samt bestämma ersättningens storlek.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare