FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/09/2017

Vad kan arbetsgivare se vid utdrag ur belastningsregistrer?

Hej!

Om jag själv begär ut mitt belastningsregister så är det tomt eftersom det har gått mer än tio år sedan jag blev dömd. Men om en arbetsgivare själv begär ut ett utdrag, kan dessa se allt jag är dömd för trots att jag inte finns i registret?

Med vänlig hälsning!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

En persons utdrag ur belastningsregistret ser likadant ut vem som än begär ut det. I 10 § lag om belastningsregister stadgas rätten för en potentiell arbetsgivare att i vissa fall ta del av en persons utdrag belastningsregistret. 9 § stadgar rätten för en person att ta del av sitt eget utdrag och de uppgifter som visas där är de som arbetsgivare kan ha rätt till.

Det kan vara värt att nämna att domar är offentliga handlingar och alltså kan begäras ut även om det gått många år men då ska de veta exakt vilken dom de letar efter, vilket kan vara svårt men det är alltså inte uteslutet att en arbetsgivare kan få tillgång till dina begångna brott på annat vis än genom utdrag ur belastningsregistret.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång du har någon juridisk fråga!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare