FrågaARBETSRÄTTSjuk 31/03/2018

Vad innefattas i begreppet "sjukperiod" i sjuklönelagen?

En tvist har uppkommit med min arbetsgivare angående begreppet sjukperiod (OBS inte sjuklöneperiod!) så som det används i sjuklönelagen.

Frågan kan kortas ner till: finns det något annat sätt som en sjukperiod kan avslutas på än genom att den sjukanmälde blir frisk, dvs inte längre är i ett tillstånd som motsvarar definitionen av sjukdom i samma lag? Kan t.ex. en arbetsgivare avsluta en anställds sjukperiod under några särskilda omständigheter?

Tilläggas kan att jag enligt kollektivavtal är skyldig att till arbetsgivare vid sjukanmälan alltid ange när jag beräknar vara tillbaks till arbetet och att läkarintyg som lämnas till arbetsgivaren ska innehålla uppgifter om sjukperiodens längd. I mitt fall har läkarintyg inlämnats från dag ett med angiven förväntad längd på sjukperioden.

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du är inne på så är sjukperioden i sjuklönelagen slut när den som varit sjuk blir frisk. Detta följer av 7 och 4§§ sjuklönelagen. Nedan följer en närmare förklaring av begreppet.

En sjukperiod enligt sjuklönelagen är den period under vilken du som arbetstagare har en försämrad förmåga att utföra dina vanliga arbetsuppgifter på grund av att du är sjuk. Frånvaro för exempelvis sjukdomsförebyggande behandling när man inte har en nedsatt förmåga att utföra sina arbetsuppgifter räknas inte in i sjukperioden. Perioden måste vara sammanhängande, d.v.s. arbetsförmågan måste vara nedsatt under alla dagar i sjukperioden. När förmågan att utföra sina vanliga arbetsuppgifter inte längre är försämrad är sjukperioden slut.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare