Vad innebär väsentligt förändrade ekonomiska förhållanden vid skuldsanering?

Hej! Jag har skuldsanering och undrar vad menas med väsentlig förändring av ekonomiska förhållanden? Jag får arbeta över och hoppa in extra flera gånger i månaden ibland. Så min lön fluktuerar väldigt mycket och så ska jag vara sjukskriven i sex veckor, då försvinner mitt OBtillägg ( ca drygt 2000) och 20% av lönen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du har skuldsanering i enlighet med skuldsaneringslagen. Vidare utgår jag från att din fråga handlar om väsentligt förändrade ekonomiska förhållanden enligt 49 § skuldsaneringslagen, som gör att skuldsaneringsbeslutet kan komma att ändras på din begäran. Det krävs att de förändrade förhållandena inte kunnat förutses vid beslutet om skuldsanering, alltså bör något nytt ha inträffat eller något oförutsägbart. Vad som menas med väsentligt förändrade ekonomiska förhållanden är inget som definieras i lagtexten. Av förarbeten framgår att det inte ska vara en förändring av obetydligt slag (prop. 1993/94:123 s. 172). I ett rättsfall ansågs en förändring av betalningsförmågan från cirka 5000 kr till 1000 kr vara väsentligt förändrade förhållanden (RH 1996:13). Det går alltså inte att ge ett konkret svar på din fråga, då definitionen är en bedömningsfråga och inte direkt definierat i lagen.

Hoppas att vad jag ovan redogjort för dig är till hjälp!

Om du har fler funderingar är du alltid välkommen med fler frågor till Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Vänligen,

Olivia SeverinssonRådgivare