FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/01/2019

Vad innebär övergångsbestämmelserna i den nya Strafftidslagen?

Hej,

Jag har en fråga kring den nya Strafftidslag (2018:1251) som börjar gälla 1 april 2019, där Kriminalvården ges mandat att ge uppskov fall om den dömde ansöker om nåd hos regeringen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/strafftidslag-20181251_sfs-2018-1251

Min fråga gäller övergångsbestämmelserna.

"Övergångsbestämmelser

1. Denna lag träder i kraft den 1 april 2019.

...

3. Den upphävda lagen gäller dock fortfarande

...

c) för omprövning och överklagande av beslut i ärenden eller mål om uppskov som har meddelats före ikraftträdandet"

Det är just här det blir lite förvirrande.

Som jag har förstått det så gäller den nya lagen om du skickar in din ansökan om uppskov efter 1 april 2019 oavsett om du blev dömd före det datumet eller inte.

Men säg att jag skickar in en ansökan om uppskov före 1 april 2019 och ett beslut kring min ansökan kommer efter 1 april 2019 ska då den nya lagen tillämpas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har tyvärr förstått övergångsbestämmelserna i den nya Strafftidslagen lite fel vilket är helt förståeligt då lagtexter ofta är formulerade på lite krångliga sätt.

Vad som menas med punkten c) i övergångsbestämmelserna att "för omprövning och överklagande av beslut i ärenden eller mål om uppskov som har meddelats före ikraftträdandet" är att det är "ärendet eller målet om uppskov" som har meddelats före 1 april 2019. Den gamla lagen gäller också för omprövningen och överklagandet, om det ärende eller mål du ansöker om att få omprövat eller överklagat meddelats före 1 april 2019.

Det är alltså inte din ansökan om omprövning eller överklagande av ett sådant ärende eller mål som ska beslutas om före 1 april 2019. Vill du få ett ärende eller mål omprövat eller överklagat spelar det därmed ingen roll när du skickar in din ansökan. Det är dagen för beslut i det ursprungliga ärendet eller målet som har betydelse för vilken lag som ska tillämpas vid omprövning och överklagande.

Sammanfattning
- Det saknar betydelse när du skickar in din ansökan om omprövning eller överklagande och när beslutet kring din ansökan kommer.
- Det övergångsbestämmelserna betyder är att ett ärende eller mål om uppskov som meddelats före 1 april 2019 också ska omprövas och överklagas med tillämpning av den gamla lagen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma och ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare