Vad innebär försörjningskravet vid invandring på grund av anknytning?

Hej Jag är 39 år och är svensk medborgare. Jag är förlovad med en kvinna från USA. Jag vill försöka få hit henne genom att ansöka uppehållstillstånd . Jag undrar om jag uppfyller försörjningskravet. Jag tjänar 19000SEK efter skatt och har en etta som jag betalar 6192 i hyra.

Lawline svarar

 Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Precis som du beskriver finns det ett försörjningskrav för att personer ska få komma till Sverige via anknytning till någon annan vilket stadgas i 5 kap. 3 b § Utlänningslagen. Vad detta innebär mer konkret har formats av bland annat praxis från migrationsdomstolen. För att uppfylla försörjningskravet måste du ha minst tillräckligt för att ni ska kunna leva på existensminimum, alltså de grundläggande utgifterna som uppstår (se migrationsverkets hemsida). Beroende på vilka och hur många du ska försörja varierar detta belopp som också fastställs årligen. För 2022 krävs en inkomst på 8520 kronor för två personer efter att boendekostnaden har dragits av.  När det kommer till bostaden anses en bostad med ett rum och kök (eller köksvrå) vara tillräckligt för två personer. Det är även viktigt att påpeka att för att du ska anses uppfylla försörjningskravet krävs det även att inkomsten/boendet inte är tillfälligt utan att det är sannolikt att du kommer fortsätta uppfylla kravet framöver (MIG 2019:12).

Sammanfattningsvis verkar det alltså om att du uppfyller kraven som ställs både när det kommer till inkomst (eftersom du har kvar mer än 8520 efter att kostnaden för bostaden dragits av) och bostad. Har du ytterligare funderingar är du välkommen att ställa en följdfråga, ännu mer information finns dessutom på migrationsverkets hemsida.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Vänliga hälsningar

Emma AskRådgivare