Vad innebär försörjningskravet och hur uppfylls den?

Hej! Jag och min flickvän ansökte om uppehållstillstånd med anknytning att flytta till mig, dock fick vi avslag pga att jag inte uppfyllde försörjningskravet. Det vill säga, jag bor i min mammas lägenhet men min mamma är bokförd på lägenheten och har förstahandskontrakt. Jag är anställd 100 % tillsvidare och tjänar 28000 innan skatt. Lägenheten är 85,5 kvm. Alltså jag och min flickvän har 85,5 kvm som vi kommer bo. Hur kan jag i detta fall räknas som inneboende? Har ju muntligt avtal med min mamma om att betala hyran.

Jag ringde och frågade bostadshuset om hur man fick över ett andrahands kontrakt och de säger att morsan ska ha giltiga skäl till det (som att studera eller bo tillsammans med sin sambo någon annanstans).

Jag undrar om det är totalt omöjligt att hon skriver andrahands kontrakt med mig utan att behöva flytta, så att jag kan överklaga beslutet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framkommer av din fråga att du inte uppfyller försörjningskravet, detta på grund av att du bor med din mamma. Jag antar att alla andra krav för uppehållstillstånd är uppfyllda och kommer endast att fokusera på försörjningskravet i mitt svar. De tillämpliga lagarna är utlänningslagen (UtlL) och begränsningslagen (BegrL).

Vad innebär försörjningskravet och hur uppfylls den?

Det finns ett försörjningskrav för anknytningspersonen, det vill säga du, detta för att du är bosatt i Sverige. Du är alltså personen som din flickvän har anknytning till (5 kap. 3 b § UtlL och 9-10 §§ BegrL).

Försörjningskravet innebär för dig som anknytningsperson att du ska kunna försörja dig själv, övriga personer i hushållet och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd. Detta bevisar du genom att ha regelbundna arbetsrelaterade inkomster. Som en arbetsrelaterad inkomst räknas till exempel:

- lön från arbete

- arbetslöshetsersättning

- sjukpenning

- inkomstgrundad ålderspension.

Det krävs även att du har en bostad av tillräcklig storlek. För två vuxna utan barn är en bostad tillräcklig om den har kök eller kokvrå och minst ett rum. Att hyra bostaden i andrahand går bra, men denna måste vara godkänd av hyresvärden, bostadsrättsföreningen eller hyresnämnden. Inneboende eller att bo hos föräldrar kommer inte godkännas som boende.

Vad gäller i ditt fall?

Kravet på inkomst i ditt fall är uppfyllt om du kan betala för boendet och uppfyller normalbeloppet vilket för 2021 är 8 287 kr. Jag vet inte hur mycket er bostad kostar och kan därför inte säga om din inkomst räcker till.

Kravet på en tillräcklig bostad är inte uppfylld och detta beror på att du bor med din mamma. Det finns inga undantag för inneboende eller att bo med sina föräldrar. Du skriver att du har ett muntligt avtal med din mamma. Detta är i och för sig giltigt enligt principen om pacta sunt servanda (avtal ska hållas), men du måste fortfarande kunna bevisa att det muntliga avtalet finns. Jag kan inte säga att det muntliga avtalet hjälper dig i detta fall, din mamma har fortfarande förstahandskontraktet.

Sammanfattning och vägledning

Jag kan säga att bostaden inte kommer att godkännas, detta för att din mamma har förstahandskontrakt och inte du. Eftersom det är en hyresbostad är det hyresvärden som bestämmer om de ska tillåta andrahandsuthyrning eller ej. Jag rekommenderar dig därför att antingen hyra samma lägenhet i andrahand med hyresvärdens godkännande och på dennes krav, eller att hitta ett annat boende.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Jasmin Öykü ÖzdemirRådgivare