FrågaÖVRIGTÖvrigt30/03/2023

Vad innebär föranvändarrätten i patentlagen? Vilka ekonomiska fördelar finns det med den?

Hej! Jag undrar vad det finns för ekonomiska konsekvenser av patentlagens föranvändarrätt. Vilken ekonomisk teori skulle man kunna använda för en rättsekonomisk analys av föranvändarrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline me din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av patentlagen (PL).

Var finns föranvändarrätten i PL och vad innebär den?

Föranvändarrätten finns i 1 kap 4§ PL och innebär att den som utnyttjade en uppfinning yrkesmässigt när ansökan om patent gjordes ska utan några hinder av patentet få fortsätta utnyttjande med bibehållande av dess allmänna art. Detta får göras om untyttjandet inte innefatter ett uppenbart missbruk i förhållande till patentsökanden eller någon från vilken denne härleder sin rätt. Även den personen som vidtagit väsentliga åtgärder för att utnyttja uppfinningen yrkesmässigt har samma föranvändarrätt. Vad som avses med  ”vidtagit väsentliga åtgärder” är att det är fråga om åtgärder av viss omfattning som får bedömas i det enskilda fallet. En central del vid bedömningen är vad som krävs för att påbörja utnyttjandet. Det måste vara en färdig teknisk lösning, experiment eller liknande omfattas inte till föranvändarrätten. Denna rätten kan inte tillåtas genom någon form av licens för annan att använda rätten eller överlåtas i annat samband än att någon exempelvis köper ett företag som har rätten.

Vilken ekonomisk teori skulle man kunna använda för en rättsekonomisk analys av föranvändarrätten?

Konsekvenser på samhället av föranvändarrätten

Inledningsvis kan jag säga att det finns många samhällsekonomiska fördelar med föranvändarrätten. Samtidigt som en person eller företag får ett patent så kan ett företag som redan påbörjat användning av uppfinningen får fortsätta den. Detta leder till att ett företag som kanske är beroende av uppfinningen kan fortsätta använda uppfinningen. Även för dem som har en färdig teknisk lösning att komma igång kan få starta ett företag som kan generera pengar. Hade rätten inte funnits hade det kunnat leda till att företag inte kan fortsätta fungera och riskerar konkurs om de är beroende av en uppfinning som de inte längre får använda.

En risk är att företag väljer att inte söka patent kring något som ett företag redan använder eller väljer att investera i forskning som kan förbättra uppfinningar. Detta kan stoppa företag från att söka patent och därmed inte få de fördelar som finns av patent.

Kapitalism

En ekonomisk teori man skulle kunna använda för en rättsekonomisk analys på föranvändarrätten är kapitalism. Ett perspektiv är att föranvändarrätten ger företag som redan genererar pengar från en uppfinning kan fortsätta att konkurrera och bidra till ekonomisk tillväxt. Det vill säga det leder till en ökad konkurrens och ökad ekonomisk tillväxt. Ett annat perspektiv är att det skadar marknaden genom att företagare använder uppfinningar innan patentansökan har gjorts kan det bli svårt för andra företag att konkurrera. Detta kan leda till att priser höjs och innovation minskas. Ännu en nackdel är att de företagen som faktiskt har sökt patent och själva vill använda en uppfinning får mindre utrymme att fullt använda sin rätt då det andra företaget får använda uppfinningen genom föranvändarrätten.

Sammanfattat kan man säga att det är en spänning mellan den rättigheten som patentinnehavaren har genom sitt patent och företag som vill använda uppfinningen utan patent för att konkurrera och använda innovationer.

Slutliga ord

Det finns otroligt många ekonomiska teorier som skulle kunna tillämpas på föranvändarrätten. Har du följdfrågor eller vill ha fler ekonomiska teorier på föranvändarräten kan du ställa ännu en fråga till oss på Lawline.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare