Vad innebär det att träda i stället för avliden?

Hej, min fråga: Jag är enda barnet (är )svensk medborgare) kvar efter mina föräldrar (tyska medborgare med bosäte i Tyskland. Dock finns en son efter min syster och nu undrar jag vilken %-del han har vid arvet?

Då han enl.tysk lag ser ut att träda i stället för min bortgångna syster men min fråga är delar vi lika på arvet då eller har jag rätt till en större del....och hur mycket i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du och din syster är de enda barnen efter dina föräldrar och kommer därför svara utifrån det. Jag har inte någon kunskap i den tyska lagstiftningen och kommer därför svara utifrån hur den svenska lagstiftningen ser ut. Förhoppningsvis ger det dig lite bättre förståelse kring de olika begreppen i alla fall.

Enligt 2 kap. 1 § ÄB så är bröstarvingarna (alltså arvlåtarens barn) de som har bäst rätt till arv. Är en bröstarvinge avliden, kommer dennes barn att träda i dess ställe. Detta innebär alltså att om din syster är avliden kommer hennes son att träda i hennes ställe. Det som det begreppet innebär är alltså att sonen kommer ta lika lott som dig. Detta eftersom att om din syster hade varit vid livet hade ni två delat lika på arvet efter era föräldrar. Eftersom hon då är avliden träder sonen i hennes ställe och ska därför få ärva den lotten som din syster annars hade fått ärva. Detta är alltså så man hade tolkat det i Sverige, men eftersom dina föräldrar inte har anknytning till Sverige är det alltså inte relevant juridisk sett, men kanske kan det ändå ge en bild av hur man tolkar de olika begreppen.

Detta är som sagt så det ser ut i Sverige. Jag kan inte med säkerhet säga att det är så man tolkar det i Tyskland, men från informationen jag har hittat bör lagstiftningen tolkas likadant där. Men vill du som sagt ha ett helt tillförlitligt svar så rekommenderar jag dig att fråga någon som har mer kunskap om den tyska lagstiftningen. Oavsett hoppas jag att du har fått lite bättre förståelse kring begreppet om att träda i någons ställe vad gäller arv. Som utgångspunkt innebär alltså att träda i någons ställe att man "tar över" den personens arv.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare