FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/05/2020

Vad innebär det att polisen använder sig av distraktionsslag?

Jag har länge tänkt på hur polisen får använda sina händer och slåss, med detta kom det upp något som kallade distraktionsslag, vad är innebörden av det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du säger har polisen rätt att använda våld när de fullgör sina tjänsteuppgifter (Se 10 § Polislagen). Polisen kan använda våld om inga andra medel räcker till och om det är försvarligt med hänsyn till omständigheterna.

Distraktionsslag används av polisen för att distrahera en person som exempelvis satt sig till motvärn vid ett ingripande och är svår att få kontroll över. Det kan vara fråga om slag eller markering av slag som då används som en distraktion och på detta sätt kan man få utrymme att få kontroll över personen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Mvh,

Hanna ÁrnadóttirRådgivare