Vad innebär det att jag har en allmän visstidsanställning?

Hej!

På mitt anställningsbevis är rutan för tillställning ikryssad och så står det att jag har en allmän visstidsanställning från den 6 april till den 30 maj som timanställd. Vad innebär det? Kan jag sluta på dagen eller måste jag jobba fram till den 30 maj?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är en allmän visstidsanställning?
Bestämmelser om anställningar finns i lagen om anställningsskydd (LAS). En allmän visstidsanställning är en så kallad tidsbegränsad anställning vilket innebär att det finns ett bestämt start- och slutdatum för anställningen. Arbetsgivare får fritt anställa personal på allmän visstidsanställning i upp till två år (LAS 4-5 §).

Huvudregeln för en sådan tidsbegränsad anställning är att den inte har någon uppsägningstid och inte kan sägas upp i förtid. Detta innebär som utgångspunkt att anställningen gäller fram till den 30 maj och att du alltså måste jobba kvar fram till dess. Du kan inte sluta på dagen. Arbetsgivaren kan inte heller säga upp dig i förtid.

Ibland finns det däremot en avtalad möjlighet till uppsägning i förtid i anställnings- eller kollektivavtalet, i så fall gäller vad som är avtalat.

Sammanfattningsvis innebär din allmänna visstidsanställning att du är anställd från den 6 april till den 30 maj och att anställningen då avslutas utan uppsägning. Troligtvis kan du alltså inte sluta på dagen utan måste jobba fram till den 30 maj.

Jag rekommenderar dig att läsa i ditt anställningsavtal, och kollektivavtal om det finns, för att se om det avtalats om någon möjlighet till förtida uppsägning och uppsägningstid. Finns det bestämmelser i avtalet gäller dessa, annars gäller lagen.

Har du ytterligare funderingar om din anställning rekommenderar jag dig också att kontakta din fackförening om du är medlem, annars är du välkommen att återkomma med en ny fråga här!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare