FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/02/2022

Vad innebär det att en uppgift tas bort från belastningsregistret och kan man fortfarande hitta domen?

Hej

Vad innebär att en uppgift tas bort från belastningsregistret? Innebär det att en person står som ostraffad trots att personen tidigare blivit dömd för brott innan gallringstiden? Kommer domen inte att gå att få tag på efter att den tagits bort från belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kort svar på din fråga är att om en uppgift tas bort från belastningsregistret ska uppgifterna förstöras eller borttas från registret. Trots att informationen inte längre finns tillgängligt i registret är det möjligt att hitta domarna, eftersom domstolar inte har några gallringsregler för registrerade domar som gäller för belastningsregistret.

Innehållet i belastningsregistret

Det som ska finnas i belastningsregistret framgår av 3-5a§ lag om belastningsregistret. Enligt 3 § lag om belastningsregister ska registret innehålla uppgifter om domar, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot som har ålagts påföljd för brott, se paragrafen för mer information.

När gallras belastningsregistret?

Uppgifterna i belastningsregistret tas bort efter 3 år, 5 år eller 10 år, beroende på vilken typ av straff (påföljd) en person har fått. Gallringstiden utgår ifrån om domen gäller böter, fängelse eller villkorlig dom, samt om den dömda var under 18 år och andra omständigheter beaktas också. Om det finns flera domar som gäller för en person i registret ska ingen av dem tas bort så länge någon av domarna ska vara kvar i registret enligt gallringsreglerna. En uppgift ska däremot inte vara kvar längre än 20 år i belastningsregistret, 17§ och 17a§ lag om belastningsregistret.

Vad innebär det att en uppgift tas bort från belastningsregistret?

Att en uppgift gallras från belastningsregistret innebär att uppgifterna ska förstöras eller borttas från registret. Om någon gör ett utdrag ur registret kommer uppgifterna inte längre att vara synliga.

Kommer domen inte att gå att få tag på efter att den tagits bort från belastningsregistret?

Domstolar är skyldiga att föra register över alla mål de hanterar enligt 6 kap. 1-2§ rättegångsbalken. Registrering av domar gäller på obestämd tid och de förs samman varje år i inbundna böcker, 1-2§ och 32§ förordningens om mål och ärenden i allmän domstol. Domarna är offentliga handlingar, vilket innebär att vem som helst kan hitta domen och läsa den, såvida den inte är sekretessbelagd, 6 kap. 1-2§ rättegångsbalken.

Sammanfattning

Att en uppgift tas bort från belastningsregistret innebär att uppgifterna ska förstöras och borttas. Det innebär att om en person begär ett utdrag ur registret kommer uppgifterna inte längre att vara synliga. Däremot, finns domen kvar i domstolens register, vilket är registrerat på obestämd tid. Å andra sidan, är det svårare att hitta och ta del av dessa domar, eftersom det ofta krävs att man vet målnummer, datum, parter och vad målet handlade om.

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare