Vad innebär det att beslagtaget gods kan hämtas ut?

Om polisen efter en husrannsakan beslagtagit ex dator mm.

Det har passerat en längre period och polisen skickar ut brev om att godset kan hämtas ut.

Finns det någon. Generell gång för detta.

* Är ev brottet preskriberat?

* Väcks åtal och de lämnar ut efter förundersökning?

Var kan man läsa ut detta då ingen info lämnats från polis om det mer än nu kan godset hämtad ut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att polisen valt att lämna ut beslagtagen egendom innebär inte per automatik att brottet är preskriberat eller att åtal inte ska väckas. Trots att egendom lämnas ut kan åklagare välja att väcka åtal. Återlämningen av beslagtagen egendom innebär endast att det beslagtagna inte längre behövs; så kan det vara om det inte fanns något i det beslagtagna som kan användas för förundersökningen. När det handlar om datorer kan det även innebära att datorn speglats (kopierats) och att den därför lämnas tillbaka.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare