FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/06/2023

Vad innebär brottet falsk tillvitelse (falsk beskyllning)?

Jag undrar om en person kan dömas för falsk tillvitelse om personen inte anklagade någon annan person, utan bara sa att ett brott skedde? Och kan personen dömas för falsk tillvitelse om personen var under 18 år när brottet skedde? Och vad är preskriptionstiden då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet falsk tillvitelse (falsk beskyllning) finns i 15 kap 7 § Brottsbalken. För att paragrafen ska bli tillämplig förutsätts att myndigheten ska ta upp anmälan i sak. Brottet fullbordas i och med att en uppgift som faller under förevarande bestämmelse lämnas till den myndighet som har att uppta anmälan. I annat fall har inte något brott begåtts.

I Sverige är man straffbar vid 15 års ålder, vilket innebär att man kan dömas till straff om man är 18 år gammal.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Tilda HanssonRådgivare