Vad innebär borgenär och borgensman?

Hej,jag skriver en kontrakt för en bostad (hus) men min eventuell hyresgäster presenterar en borgenären för att hon fick som inkomst via F.kassa.

Hur fungerar borgenären kan du hjälpa med den på bra sått??

Hälsingar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag ska försöka besvara din fråga utifrån hur jag förstår dig. uppfattar det som att du hyr ut ett hus till någon som tog med en person eftersom att hyresgästen får sin inkomst från försäkringskassan.

En person som någon har en skuld till kallas borgenär. Borgenären har rätt att få pengar från personen som är skyldig pengar, även kallad gäldenär.

En borgensman å andra sidan är någon som har gått i god för en annan persons betalningsförmåga. Det innebär vanligtvis (om det rör sig om en proprieborgen) att borgensmannen har lovat att betala en persons skulder om denne inte kan betala dem själv.

Det kan vara så att din eventuelle hyresgäst tog med en borgensman för att visa att du har säkerhet för att hyra ut till hyresgästen. Kan inte hyresgästen betala kommer borgensmannen göra det åt denne. Därmed kan hyresgästen tagit med borgensmannen för att visa att du kommer få betalt och därför ska hyra ut till denne.

Jag råder dig att kontakta den eventuelle hyresgästen och reda ut vad denne menar och vad den andre personen har för roll innan du kommer överens med hyresgästen att hyra ut till denne.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Vid ytterligare frågor eller funderingar råder jag dig att kontakta en av Lawlines jurister.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare