Vad ingår vid bodelning i samboförhållande?

Hej! Vi ska gå isär vi är sambo och har inte skrivit några papper. Vad jag nu undrar är att för en tid sedan bad min sambo mej att ta kopia på mitt körkort för att han hittat en ny bil. Den som han hade var skriven på mej. Jag trodde i min enfald att även den nya bilen skulle stå på mej men icke. Han bytte in den bilen o la till pengar som han fått när han sålt aktier. Vad jag nu förstått har han planerat detta efter som han nu vill att vi går isär. Får jag bara skylla mej själv för min blåögdet eller? Vi diskuterade inget om bilköpett alls. MVH Malin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vad gäller separation av samboförhållande så är det i första hand sambolagen (SamboL) som tillämpas. I 3 § samboL klargörs att enbart bostaden och bohag ska ingå i bodelningen, om egendomen är införskaffad för gemensamt bruk. I 6 § samboL klargörs vad som menas med bohag. Bohag är att anse som möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre. Bilen faller alltså inte inom detta begrepp och utgör inte egendom som ska delas mellan er.

Huvudregeln för den egendom som inte är bostad eller bohag som sambor inköpt för gemensamt bruk ska istället återgå till ägaren av egendomen vid separation. Att din sambo sålt din bil och köpt en ny som han nu står som ägare för utan din vetskap skulle potentiellt kunna röra sig om bedrägeri.
Det kommer dock bli svårt att styrka då din sambo haft med sig dina id-handlingar, samt att det nu gått en tid sedan köpet. Så juridiskt sätt är den nya bilen din sambos, och den är inte att se som bohag, och ingår därför inte i den egendom som ska delas mellan er vid separation.

Har du ytterligare frågor vet du väl om att vi har kostnadsfri telefonrådgivning måndagar - onsdagar kl. 10.00 - 16.00. Telefonnumret är 08-533 300 04.

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare