Vad ingår vid bodelning enligt sambolagen?

Hej! Jag har bott tillsammans med en tjej i ungefär 3år. Sen flyttade jag ganska långt för att bryta ett mönster som vi hade. Jag har betalat för lägenheten vi bodde i tillsammans under hela perioden. Efter jag flyttade har jag hjälpt henne betala+betalat för eget boende. Nu har vi bestämt oss för att separera och hon har tagit de saker som hon ville ha utan att vilja betala någonting av allt jag har betalat. Samt vägrar svara i telefon även fast vi alltid lovat att vi skulle sluta bra. Vad kan jag göra? Om det blir boindelning, ingår sakerna jag varit tvungen att köpa till den nya lägenheten?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du vad som händer med er egendom vid bodelning. Eftersom ni hade ett samboförhållande är sambolagen (2003:376) tillämplig.

Det finns ingen regel som säger att man måste göra en bodelning när ett samboförhållande upphör utan det sker om någon av parterna begär det. En sådan begäran ska göras senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde enligt 8 §.

Vad som i sådana fall skulle ingå i en sådan bodelning är samboegendom vilket i sin tur är er gemensamma bostad och bohag enligt 3 §. I sådana fall ska egendomen ha varit avsedd att förvärvas för ert gemensamma bruk. Om det är en egendom som enbart var avsett att nyttjas av dig kommer alltså inte denna tas upp i en bodelning.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan man säga att den egendom som är avsett för ert gemensamma bruk och avser bostad eller bohag kommer att räknas med i en eventuell bodelning och någon av er begär det inom ett år från det att ert samboförhållande upphörde.

Om du är i behov av ytterligare rådgivning rekommenderar jag dig att kontakta vår express-rådgivning. Där har du även möjlighet till återkoppling i ditt ärende.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Tilda HanssonRådgivare