FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende31/01/2019

Vem bär underhållningsskyldigheten beträffande lägenhetsarrenden?

Hej!

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig angående mitt ärende och testar med er.

Jag vill ta reda på vilka rättigheter/skyldigheter jag har om jag hyr en husvagnstomt av en privat hyresvärd.

Tex. vem är skyldig att rensa tomten från alla nerfallna träd på tomten efter en storm.

Vad har hyresvärden för underhållskyldigheter?

Hoppas på hjälp!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Uthyrning av husvagnstomt klassas som lägenhetsarrende då det handlar om upplåtelse av nyttjanderätt till ett markområde (8 kap. 1 § andra stycket jordabalken).

Frågan om underhållsskyldigheten regleras ofta i arrendeavtalet. Därför är det bra om du i första hand ser över avtalet.

Beträffande lägenhetsarrenden finns inga särskilda lagregler som reglerar parternas underhållsskyldighet. Enligt allmänna rättsprinciper och vad som gäller för bostadsarrenden brukar dock underhållsskyldigheten för arrendestället anses falla på arrendatorn (den som arrenderar jorden) medan jordägaren (hyresvärden i ditt fall) ansvarar för skyldigheten att bygga om/nytt (9 kap. 15 § och 18 § jordabalken).

Arrendatorns underhållsskyldighet innefattar t.ex.:

- underhåll av vägar och broar

- rensning av diken och brunnar

Jordägarens byggnadsskyldighet inträder då underhåll inte längre är tillräckligt utan det krävs om- eller nybyggnad för att ersätta sådant som förslitits på arrendestället.

Sammanfattningsvis, om underhållsskyldigheten inte har reglerats i avtalet mellan dig och jordägaren anses arrendestället hyras ut i befintligt skick och ska således även lämnas tillbaka i samma skick vid arrendetidens slut. Det är alltså mest troligt att du som arrendator bär på underhållsskyldigheten och är skyldig att rensa tomten från de nerfallna träden.

Hoppas du fick svar på din fråga. Om du har några fler frågor eller funderingar är du välkommen åter.

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare