Vad ingår i giftorättsgods?

Hej

Vi är ett gift par som har särkullbarn

Allt vi äger äger vi tillsammans

Bostad,sommarhus

Vi har också bägge två aktier och pengar på bank

Vi vill bägge att våra egna barn skall ärva om en av oss avlider

Min fråga

Delas hela bohaget ( bostad+sommarhus) inkl resp aktier och pengar på banken,som bägge har och fördelas med 50% var eller är det endast den som avliders aktier och pengar som fördelas plus bostad och sommarhus

Vänligen

Mats

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Om någon av er skulle avlida skulle det först och främst komma att ske en bodelning, om ni begär det. I bodelningen skulle den efterlevande ha rätt till hälften av allt giftorättsgods därefter skulle resterande gå i arv eller åtminstone laglotten om ni valt att testamentera bort egendom. Vad som ärvs är inte bestämt i varken fast eller lös egendom, utan det bestäms i pengar enligt praxis.

Vad ingår i giftorättsgods?
Det kan jag inte helt säga men så länge ni inte har fått ärva något som enskild egendom eller har äktenskapsförord eller liknande torde bostadshus, sommarhus, pengarna på banken liksom aktierna att utgöra giftorättsgods. Vill ni inte att det ska vara på detta vis kan ni antingen avtala om att det ska vara enskild egendom eller testamentera bort egendomen till någon annan. Egendomen omvandlas nämligen inte till giftorättsgods förrän skilsmässa eller dödsfall inträffar.

Gabriella LundqvistRådgivare