Vad ingår i bodelningen mellan sambor?

Hej,

Vi har ett samboavtal skrivet och jag skall flytta ut ur hennes lägenhet. Vi har varit sambo i cirka 11 månader. Vad gäller beträffande inköpta inventarier till hennes sommarställe? Det är skrivet som enskild egendom i vårt samboavtal. Vad händer med tex gemensamt inköpt vin/köksutrustning/möbler i lägenheten? Vad händer med saker som givits som gåvor oss imellan? Behöver man skriva någon form av dokumentet, som säger att samboavtalet är avslutat?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som gäller för sambor regleras i sambolagen (SamboL).

Vad ingår i en bodelning mellan sambor?

Om två sambor ska flytta isär ska en bodelning göras om någon av samborna begär det (8 § SamboL). Bodelning är när sambornas gemensamma bostad och bohag delas lika mellan dem. I bodelningen ingår samboegendomen. Samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Sådant som inte är samboegendom ingår inte i bodelningen. I samboegendomen ingår inte sådant som den ena sambon fått i gåva av någon annan, med villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda (4 § SamboL).

Ditt fall

Detta betyder att de inventarier till sommarstället inte kommer att ingå i bodelningen och ska alltså inte delas lika mellan er både då de är skrivna som enskild egendom men även då det inte räknas som bohag eftersom det inte tillhör er permanenta bostad. Det som är gemensamt inköpt till lägenheten såsom möbler och köksutrustning ska delas lika mellan er förutsatt att ni köpt sakerna i syfte att använda tillsammans.

När det gäller gåvor som givits mellan er ska det ingå i bodelningen och därför delas lika mellan er. Detta då gåvor mellan samborna ska ingå till skilda från gåvor från utomstående personer.

Ett dokument att samboavtalet är avslutat behöver inte skrivas. När ni flyttar isär upplöses samboförhållandet och samboavtalet är därmed inte längre giltigt.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis ingår alltså gemensamt inköpta möbler och dylikt samt gåvor mellan er sambor i boldeningen och ska delas lika. Däremot ingår inte inventarier från sommarstället i bodelningen. När ni flyttar isär upplöses samboförhållandet och samboavtalet är därmed inte längre giltigt.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler funderingar är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare