Vad har sambor för rätt till den andres egendom under och efter förhållandet?

Jag och min sambo hur ut vår gemensamma hyreslgh i andrahand. Vi bor nu i en andrahandslgh på annan ort pga studier. Förhållandet har varit stormigt stundtals med fysisk och psykisk misshandel från hans sida. Nu har jag köpt en lgh i vår hemort och mina föräldrar har betalat kontantinsatsen. Tanken var från allra första början att vi kanske skulle flytta tsm. Nu har dock han misshandlat mig igen och mina föräldrar har som krav att han inte sätter sin fot i lgh. Men han kräver att han ska flytta in och att han har rätt enligt sambolagen till halva värdet. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen (SamboL) finner du här.

Sambolagen ger ingen rätt till den andre sambons egendom under samboförhållandet. Det finns dock vissa regler som kan ge en sambo rätt till den andres egendom när förhållandet upphör genom en bodelning, liknande för gifta par, men rätten är påtagligt mindre. Det kan vara dessa regler han syftar på.

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning ske där all samboegendom ska delas lika mellan samborna (8§ SamboL). Först ska nämnas att lagreglerna i detta faller är dispositiva, vilket betyder att ni som sambor kan avtala om något annat, och om ni gör det gäller det ni avtalet istället för lagreglerna. För att avgöra vad som ska delas måste alltså det först utredas vad som är samboegendom. I din fråga rör det din lägenhet. En lägenhet anses som den gemensamma bostaden om en eller båda samborna äger den och den är avsedd att vara sambornas gemensamma hem och den förvärvats för gemensamt bruk (3 + 5 §§ SamboL). I din fråga skriver du att lägenheten köptes just för att ni skulle bo där gemensamt men, eftersom lägenheten inte längre är avsedd som den gemensamma bostaden är läget inte lika säkert men troligen skulle lägenheten inte anses vara samboegendom och därför inte delas om ert samboförhållande skulle ta slut. Tänk även på att saker som han äger också kan anses vara samboegendom och ska också delas mellan er om ert förhållande tar slut. Även era lån ska räknas av innan någon fördelning av samboegendom sker (13§ + 14 §SamboL). Värt att nämna är också att viss jämkning av bodelningen kan ske om det är rimligt med tanke på omständigheterna (15 § SamboL).

För att sammanfatta kan man säga att din sambo inte har någon rätt att bo eller ens vara i lägenheten eller rätt till någon del av dess värde medan förhållandet kvarstår och att om förhållandet tar slut finns viss möjlighet att han får rätt till en liten del av lägenhetens värdet, det är dock inte säkert.

För en exaktare bedömning av hur er bodelning skulle se ut kan du kontakta någon av våra jurister (här). Då kan ni lättare föra en dialog där du kan förklara omständigheterna närmare.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare