Vad har jag rätt till när min far går bort?

Min far har endast ett barn och är inte gift. Vi har inte haft någon kontakt på flera år, den dagen han går bort, hur mycket har jag rätt till om inget testamente finns / vad har jag rätt till även om testamente som eventuellt utesluter mig finns?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsordningen kan du hitta i 2 kap. Ärvdabalken. I 2 kap. 1 § ÄB kan du då se att närmaste arvinge är arvlåtarens avkomlingar (bröstarvingar). Enligt bestämmelsen ska arvlåtarens barn ta lika lott, men eftersom du är enda barnet betyder detta att det är du som har rätt till hela hans kvarlåtenskap när han sedan går bort. Förutsatt att det inte finns testamente eller att han är gift.

Det finns som sagt en möjlighet för din far att istället testamentera bort sin egendom. Men det finns några bestämmelser som skyddar dig även i denna situationen. Enligt 7 kap. 1 § ÄB är hälften av arvslotten en så kallad laglott. Detta innebär att din far inte har rätt att testamentera bort all kvarlåtenskap, du har alltså rätt till din laglott. I din situation skulle laglotten vara halva din fars kvarlåtenskap. Observera dock att du måste påkalla jämkning av testamentet om det skulle vara så att din far har skrivit ett testamente, vilket du kan se i 7 kap. 3 § ÄB.

Jag hoppas det gav svar på dina frågor!

Caroline LarssonRådgivare