FrågaKÖPRÄTTÖvrigt17/05/2022

Vad har jag för rättigheter om det är fel på en bil jag köpt av en bilfirma?

Hej! Jag köpte en bil på en bilfirma. Bilen kostade 90000kr. En dag efter inköpet började motorlampan lysa. Tror ni att det finns någon chans att gå till domstol och vinna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det finns någon eventuell grund för att ta vidare ditt ärende till domstol. Det framgår inte av din fråga men jag utgår i mitt svar från att du ställer frågan i egenskap av privatperson (fysisk person)

Den lag som blir aktuell i ditt fall är konsumentköplagen. Jag kommer använda mig av den nya konsumentköplagen som gäller från och med 1 maj 2022. Lagen är tillämplig vid köp av en vara som en näringsidkare säljer till en konsument (1 kap. 3 § konsumentköplagen). Om du som privatperson har handlat huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet, är du att betrakta som en konsument. Du nämner även att det är en bilfirma som har sålt bilen till dig vilket gör att de är att anse som näringsidkare i lagens mening (1 kap. 2 § konsumentköplagen). Konsumentköplagen verkar således vara tillämplig i ditt fall. Lagen ger dig som konsument ett starkt skydd och är även tvingande till konsumentens fördel.

Fel på bilen

En vara ska stämma överens med vad som följer av köpeavtalet och vad som säljaren informerat dig om vid köpet av varan. Om inget annat följer av avtalet eller om säljaren inte gjort något förbehåll om ett fel, ska du kunna förvänta dig att bilen ska kunna användas för dess ändamål. Det innebär att du som konsument har rätt att förvänta dig en körduglig bil av bilfirman (4 kap. 1 § konsumentköplagen & 4 kap. 2 § konsumentköplagen). Vid bedömningen av om det föreligger fel, tas hänsyn bland annat till de egenskaper som är normalt förekommande för varor av samma slag och det som du som konsument med fog kan förutsätta med hänsyn till varans art (4 kap. 2 § konsumentköplagen). Man kan således beakta exempelvis att din bil kostade 90 000 kr och att du utifrån priset rimligtvis bör kunna kräva att den inte har några motorfel. Bilfirman har dessutom en upplysningplikt gentemot dig som konsument om sådana förhållanden som rör bilens egenskaper eller sådana förhållanden som du med fog kan räkna med att bli upplyst om, förutsatt att sådan information kan antas inverka på ditt köp (4 kap. 3 § konsumentköplagen)

I ditt fall verkar det som att du köpt en bil som avviker från det som anges i 4 kap. 1–2 § konsumentköplagen, eftersom du köpt en bil som har problem med motorn. Detta är dessutom information som troligen hade inverkat på ditt köpbeslut och som bilfirman inte verkar ha upplyst dig om, varför de inte uppfyllt sin upplysningsplikt enligt 4 kap. 3 § konsumentköplagen. Bilen bör alltså kunna anses vara behäftad med fel i lagens mening. Fel som visar sig inom två år efter varans avlämnande ska anses vara fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller om det inte är oförenligt med varans eller felets art (4 kap. 17 § konsumentköplagen). Bilen ansågs vara avlämnad till dig som konsument, när du fått varan i din besittning (2 kap. 3 § konsumentköplagen).

Påföljder

Om varan är felaktig så får en konsument enligt 4–11 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa eller häva köpet. Dessutom får konsumenten enligt 6 kap. konsumentköplagen kräva skadestånd eller hålla inne betalningen.

Sammanfattningsvis

Som svar på din fråga om det finns någon chans att gå till domstol och vinna så är det svårt att säga utifrån den information som du lämnat. Felet på din bil uppstod en dag efter att du fått bilen i din besittning och ett motorfel är inte något som du rimligtvis bör kunna förvänta dig med hänsyn till exempelvis bilens pris. Utifrån den information som du angivit så talar mycket således för att du har rätt att begära att bilfirman åtgärdar felet på din bil eftersom de, som utgångspunkt, är ansvariga för fel som visar sig inom två år.

Jag hoppas du fick lite klarhet i din fråga och jag skulle varmt rekommendera dig att boka tid med någon av våra jurister som kan hjälpa dig ta frågan vidare här.

Bästa hälsningar,

Negin AhmadiRådgivare