Vad har jag för rättigheter när det kommer till privat tandvård?

Hej!

Jag undrar vad jag har för rättigheter när det kommer till privat tandvård. Jag har haft tandställning hos en privat klinik där jag ur egen ficka betalat över 30 000 kronor. Jag hade inget bettfel utan gjorde behandlingen av kosmetiska skäl. Nu när behandlingen är avslutad är jag missnöjd eftersom mitt bett inte längre går ihop och mina tänder är ojämna vilket de inte var innan behandlingen. Det är mer fel i mitt bett och min tandrad nu, än det var innan. Det finns ingen information om garantier eller dyl på varken hemsidan eller på mitt kvitto.

Vad har jag för rättigheter och vad har kliniken för skyldigheter?

Vänligen,

Klara

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som om du besökt en privat klinik för behandling av dina tänder och att du nu är missnöjd med resultatet. Jag ska göra mitt bästa i att svara på din fråga!

Du skriver att behandlingen enbart förvärrat din tandrad och inte gjort det bättre, du anser alltså att det är fel i behandlingen. I första hand bör du kontakta vårdgivaren för att ta upp vad det är du är missnöjd med. Skulle det vara så att du inte kommer fram till en lösning med tandläkaren eller annan relevant person, kan du vända dig till Privattandläkarnas förtroendenämnd eller Praktikertjänsts Reklamationsnämnd (om kliniken är verksam i Praktikertjänst). Här kan de bedöma behandlingen och hjälpa dig med ekonomiska frågor. Du kan dessutom anmäla skadan till inspektionen för vård och omsorg (IVO). Här är det dock mer aktuellt om det är ett allvarligt fel som du blivit utsatt för. Det är svårt för mig att avgöra hur fel det blivit med din behandling varav det är svårt för mig att ge exakta råd på om IVO kan vara aktuellt eller inte.

Mitt råd är att du i första hand vänder dig till kliniken och berörd tandläkare för att gemensamt komma överens om en lösning. Du får gärna boka tid med en av våra jurister för vidare rådgivning.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Sanaria SaadRådgivare