Vad har jag för rätt om det jag köpt levereras för sent?

Handlade på internet och det stog att avsluta ordern inom 4 timmar så får du garanterad leverans innan XX. Däremot kom varan 2 dagar efter, den garanterade leveranstiden. Vilka rättigheter har jag som konsument emot detta? Inte för att det skadar mig men är väldigt trist när man blir lovad något och det inte hålls. Varans pris 820kr.

Lawline svarar

Hej och tack föra att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du väljer att köpa varan så ingår du och säljaren ett köprättsligt avtal. Att de skriver att de levererar innan xx om ordern görs inom 4 timmar, är en del av avtalet. Då ska varan avlämnas inom den tiden (5 § konsumentköplagen).

Om säljaren inte levererar varan inom den tiden så utgör det dröjsmål (9 § konsumentköplagen). Då har du rätt till vissa påföljder (10 § konsumentköplagen). En av påföljderna är en rätt att häva köpet. Det har du om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig (13 § konsumentköplagen). Det kan det t.ex. vara om du köpt någonting som du ska använda vid ett specifikt tillfälle. Det låter dock inte på dig som att dröjsmålet är av väsentlig betydelse. Drar leveransen ut på tiden kan man som konsument kräva att köpet fullgörs (12 § konsumentköplagen). Det gäller så länge säljaren inte blir hindrat att leverera. För att skydda konsumenten så har den en rätt att hålla inne betalningen vid dröjsmål (11 § konsumentköplagen). Som konsument kan man även ha rätt till skadestånd som uppstår till följd av dröjsmålet (14 § konsumentköplagen). Det gäller inte om dröjsmålet inte beror på köparen.

För att ha rätt till påföljd måste man som konsument inom rimlig tid meddela det (15 § konsumentköplagen). Det är inom rimlig tid om man först tar tid för att kolla upp sina rättigheter.

Hur stort skadeståndet blir beror på vilken skada man lidit. I lagen nämns att man kan få skadestånd för utgifter man fått, inkomstförlust, prisskillnad för att köpa in en ersättningsvara och annan förlust (32 § konsumentköplagen).

För prisskillnaden gäller att ersättningsvaran inte får vara orimligt dyr (33 § konsumentköplagen).

Det finns intressanta avgöranden i domstol där konsumenter fått rätt till skadestånd för förlust av fritid för att täcka upp för dröjsmålet och betungande arbete (t.ex. NJA 1992 s.213). Det rör sig då om ett ideellt skadestånd vilket kan bli knepigt att räkna ut.

Sammanfattningsvis så utgör det dröjsmål. Det ger konsumenten rätt att kräva att köpet fullgörs eller häva köpet och dessutom kräva skadestånd. Skadeståndet beror på den skada man lidit. Det kan omfatta ersättning för utgifter, inkomstförlust, prisskillnad för att köpa en ersättningsvara eller annan förlust. Annan förlust kan vara förlust av fritid men blir då knepigt att räkna ut.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare