Vad har det för betydelse om köpare inte ansöker om lagfart?

Sålde en fastighet 2018-07-01. Köparen har betalt,men inte sökt lagfart. Vad händer? Hur drabbar det mig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om lagfart och köp av fastighet regleras i Jordabalken (JB).

Lagfart ska sökas av den som förvärvar fastigheten (köparen) senast tre månader efter att köpet har genomförts enligt 20 kap 1-2§§ JB. Lagfart fungerar som ett bevis på äganderätten och spelar främst roll då köparen vill förfoga över fastigheten t. ex. genom att belåna fastigheten med panträtt. Samtidigt kommer även fastighetsförvärvet (sk. Stämpelskatt ) att bli föremål för beskattning i samband med att lagfartsansökan godkänts, vilket eventuellt skulle kunna vara orsaken till att köparen dröjer med sin ansökan. Själva köpets genomförande och giltighet är inte beroende av att lagfart har sökts, förutsatt att förvärvet i övrigt är gjort enligt gällande regler för fastighetsköp.

Om lagfart inte har sökts tre månader efter köpet kan inskrivningsmyndigheten (lantmäteriet är inskrivningsmyndighet) med vite förelägga köparen att fullgöra sin ansökan om lagfart, enligt 20 kap 3 § JB. Lantmäteriet bedriver ingen direkt övervakning av att ansökningar görs i rätt tid, utan det är främst efter uppmärksammande som vitesföreläggande blir aktuellt.

I enlighet med det som konstaterats ovan är det köparen som drabbas negativt av att inte söka lagfart. Eftersom det har gått mer än tre månader sedan din fastighet såldes, kan du uppmärksamma lantmäteriet om att köparen inte gjort lagfartsansökan, ifall du skulle vilja säkerställa att köparen fullgör sin skyldighet.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare