Vad händer vid otillåten andrahandsuthyrning av bostadsrätt?

Hej! Jag hyr i andra hand av min hyrevärd som har en bostadsrätt! Jag misstänker att min hyresvärd inte har skickat in en ansökan av mig till föreningen för att normalt sätt så tar det en period innan man blir godkänd av föreningen. Nu har jag bott i cirka 8 månader.Nu om föreningen får reda på att min hyresvärd hyr ut i andra hand till mig utan tillåtelse, vad händer med mig? Är man tvingad att flytta ut samma dag ? Vad händer specifikt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man hyr ut sin bostadsrätt i andra hand utan tillstånd riskerar man att få sin bostad förverkad. Det innebär att man förlorar rätten till bostaden. Det är fortfarande bostadsrättshavarens ansvar att se till att lägenheten är i gott skick och att en giltig andrahandsuthyrning med tillstånd föreligger (7 kap 10-12 §§ Bostadsrättslagen (1991:614).

Som hyresgäst har du en avtalsrelation med hyresvärden, det vill säga bostadsrättshavaren. Ert förhållande regleras av Lag (2012:978) om uthyrning av privat bostad (privatbostadslagen). Enligt 2 § i denna lag framgår det att avtalsvillkor som är till nackdel för hyresgästen är utan verkan. Vidare framgår det av 3 § 2 st att hyresgästen har rätt till en uppsägningstid om minst en månad. I 3 st samma paragraf framgår det att bostadsrättshavaren har rätt till en uppsägningstid om minst 3 månader.

Vad innebär detta för dig som hyresgäst?

För dig som hyresgäst innebär det att det är din hyresvärd (bostadsrättshavaren) som är ansvarig om bostadsrätten hyrs ut i andra hand utan tillstånd. Det är föreningen som beslutar om konsekvenserna för denne, men bostadsrättshavaren riskerar att förlora rätten till bostaden. Det är möjligt att bostadsrättshavaren får sin bostad förverkad, och då har hen rätt till en uppsägningstid om minst tre månader. För dig som hyresgäst har du rätt till en uppsägningstid om minst en månad (om ert kontrakt innehåller en längre uppsägningstid så är det den som gäller), men den kan alltså inte vara mindre än en månad. Det innebär att du inte kan bli tvingad att flytta ut samma dag, utan du har alltid rätt till minst en månads uppsägningstid.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Tilda HanssonRådgivare