Vad händer vid omhändertagande av körkort?

Hej jag körde och krockade in i en annan bil, det var en civil polis bakom som sa att de mätt upp mig 111 på 70 väg men min hastighetsmätare var aldrig över 90. När jag kommit hem så sa Polisen att mitt körkort blivit omhändertaget, men när jag var på plats så fick jag tillbaka mitt körkort men som sgat så ringde de sen och sa att det var omhändertaget. Men jag har kvar mitt fysiska körkort

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över vad som gäller vid omhändertagande av körkort.

Ett körkort ska återkallas om körkortshavaren gjort sig skyldig till att överskrida högsta tillåtna hastighet, om inte överträdelsen är att anse som ringa (5:3 4p körkortslagen).

Polisen skickar inom 48 timmar ditt körkort och beslutet om omhändertagande till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen utreder om ditt körkort ska återkallas eller lämnas tillbaka till dig och innan beslutet kommer de att skicka en underrättelse inför beslut så att du får möjlighet att lämna dina synpunkter i ett yttrande. Mer information hittar du här på transportstyrelsens hemsida

Det är transportstyrelsen som beslutar om ditt körkort ska återkallas eller inte. Om du har frågor eller funderingar skulle jag därför rekommendera dig att kontakta dem.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare