Vad händer vid gemensamt lån och utmätning?

Min son och sambo har separerat. Sålt hus, men har ett gemensamt blankolån. Pga av osämja vill inte min sons före detta betala hälften av lånet, så de kan lösa in det. Om ingen betalar, vad händer då? Om det görs utmätning och endast en har tillgångar, vad händer då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om din son och hans sambo står på lånet gemensamt har de ett solidariskt betalningsansvar i förhållande till banken. Det solidariska ansvaret innebär att banken med hjälp av Kronofodgen kan begära utmätning. Är det bara en av parterna som har tillgångar kan hela skulden utmätas hos vederbörande. Om t.ex. din son har tillgångar, men inte hans sambo, kan din sons tillgångar utmätas för att täcka hela låneskulden. Din son har i sådana fall regressrätt mot hans f.d. sambo. Regressrätten innebär att han har rätt att begära betalt för den delen som hans sambo skulle betalt och kan begära utmätning av hans tillgångar. Även om den f.d. sambon inte har några tillgångar nu, kan det ändras i framtiden och din son får möjlighet att få betalt.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare