FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis12/11/2017

Vad händer vid en polisanmälan?

Vad händer efter en polisanmälan? Om jag anmäler brott (ej våldsbrott), måste jag tillhandahålla polisen bevis så att de kan inleda en förundersökning, eller hur funkar det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du behöver inte tillhandahålla polisen några konkreta bevis vid en polisanmälan, men det är den information som lämnas vid anmälan som ligger till underlag när polis och/eller åklagare beslutar om de ska inleda en förundersökning/brottsutredning. Det görs en bedömning i vilka möjligheter det finns att utreda om brott föreligger och om det kommer att kunna bevisas, och beroende vilket brott du anmäler underlättar det beslutet, likaså om det t ex finns vittnen som kan styrka eventuellt händelseförlopp. Du kan läsa mer om hur processen går till efter en polisanmälan på Polisens hemsida.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare