Vad händer vid dödsfall utan några anhöriga?

Vill gärna veta! Jag är ensam inga barn. Hur gör jag vid min bortgå g. Var o hur jag vill begravas och hur min hyreslgh med bohag sköts? Har brorsbarn men har ingen kontakt med dom..

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

När en person avlider och inte har några anhöriga vid dödsfallet så kommer en dödsboutredare att utses. Dödsboutredaren startar en utredning för att se ifall den avlidne har några släktingar som kan vara dödsbodelägare. Om det inte finns några släktingar som kan eller vill ordna begravningen och juridiken efter dödsfallet så ordnar dödsboutredaren en begravning.

Ifall du har några önskemål om hur och var du vill begravas är det någonting du kan ange. Du kan fylla i det digitalt och läsa mer

 på Livsarkivet.se eller hämta ett på papper hos en auktoriserad begravningsbyrå som då förvarar ditt Livsarkiv. I båda fallen så bevakas ditt Livsarkiv så det kommer fram den dagen då Skatteverket Registrerat dödsfallet.

Dödsboutredaren är även ansvarig för att ta hand om den avlidnes tillgångar såsom ditt bohag och tar även över hyresrätten. Om den som avlidit vill att tillgångarna ska gå till något särskilt behövs ett testamente. Om det inte finns något giltigt testamente eller dödsbodelägare så ges tillgångarna till Allmänna Arvsfonden.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar. Har du några andra frågor är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare