FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/11/2023

Vad händer om tullen tar smällare som jag har beställt från Polen?

Vad kan hände om jag som 13 beställer små smällare från polen och tullen tar dem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuella regler finns i Lag (2000:1225) om straff för smuggling (Smugglingslagen) och Lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor vilket är de lagarna jag kommer att utgå ifrån.

Du måste ha tillstånd för att ta in explosiva varor i Sverige

Huvudregeln är att varor fritt får transporteras mellan EU-länder men för vissa varor gäller särskilda regler. Det handlar exempelvis om vapen, medicin och explosiva varor. Vid import av brandfarliga eller explosiva varor, som exempelvis vissa typer av smällare, behövs tillstånd av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), 16 § 1 st och 18 § Lagen om brandfarliga och explosiva varor. För pyrotekniska varor, som exempelvis fyrverkerier, kan du ta in vissa typer utan tillstånd men om du är osäker på om varan behöver tillstånd eller ej gör du bäst i att ta kontakt med MSB. Utifrån ditt exempel skulle jag anta att du inte har sökt om tillstånd om tullen tar dina smällare.

Att föra in varor i landet utan tillstånd kan utgöra smugglingsbrott

Om du för in otillåtna varor i landet utan tillstånd är detta smugglingsbrott. Är du medveten om att det behövs tillstånd för att få in varan i landet kan du dömas som lägst till böter och som högst till fängelse i tre år, 6b § Smugglingslagen. Har man inte vetat om att det krävdes tillstånd för att få in varan i landet döms man istället för olovlig införsel till böter eller fängelse i högst två år, 7 § Smugglingslagen.

Sammanfattningsvis riskerar du att dömas för smugglingsbrott om tullen tar dina smällare och det visar sig att du behövde tillstånd för att ta med dig dessa in i Sverige. Eftersom många olika länder har olika regler kring smällare och annan pyroteknik är mitt råd därför att vända dig till MSB innan du beställer smällare.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare