Vad händer om socialtjänsten medvetet fattar ett felaktigt beslut om ekonomiskt bistånd?

Vilka brott begås av en socialnämnd, som medvetet går emot riktlinjerna för ekonomiskt bistånd och avslår en ansökan om ekonomiskt bistånd, trots att villkoren för att bevilja ansökan är uppfyllda?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum

Jag tolkar det som att du undrar vilka brott som begås av en socialnämnd som medvetet fattar ett felaktigt beslut gällande ekonomiskt bistånd.

Ekonomiskt bistånd regleras  i 4 kap socialtjänstlagen (SoL). Eftersom socialtjänsten är en myndighet blir även förvaltningslagen (FL) aktuell.

Vad händer om socialnämnden medvetet fattar ett felaktigt beslut om ekonomiskt bistånd?

Det finns ett antal krav som behöver vara uppfyllda för att beviljas ekonomiskt bistånd, om sökande uppfyller alla kraven har sökande rätt till ekonomiskt bistånd. För ekonomiskt bistånd krävs det att man inte kan tillgodose sina behov själv eller få dem tillgodosedda på annat sätt. Om du kan arbeta krävs det även att du står till arbetsmarknadens förfogande (4 kap 1 § SoL). Jag kommer vidare inte gå djupare in på kraven eller om de är uppfyllda i ditt fall eftersom det inte finns tillräckligt med information i din fråga för att kunna diskutera detta.

En myndighet får endast vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen och ska i sin verksamhet vara saklig och opartisk ( 5 § FL).

Om det är så att socialtjänsten med avsikt eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften kan det röra sig om tjänstefel, vilket är straffbart (20 kap 1 § brottsbalken). Hurvida det rör sig om det i ditt fall kan jag som sagt inte diskutera eftersom det inte finns tillräckligt med information i din fråga. Tjänstefel är ett brott och därmed görs en anmälan om tjänstefel till polismyndigheten.

Jag vill nedan tipsa dig om hur du kan gå tillväga om du är missnöjd med ditt beslut. Det finns nämligen ett flertal andra saker du kan göra om du är missnöjd med ditt beslut.

Vad kan du göra om du är missnöjd med ditt beslut?

I de fall du anser att socialtjänsten fattat ett felaktigt beslut är min första rekommendation att du överklagar beslutet. Det finns även möjlighet att göra en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) och justitieombudsmannen (JO).

Överklagan av socialnämndens beslut får göras till allmän förvaltningsdomstol när det gäller beslut om försörjningsstöd ( 16 kap 3 § SoL). Om du vill överklaga beslutet ska du lämna in en skriftlig överklagan till den socialtjänsten som fattade ditt beslut. Detta ska göras inom tre veckor från det att du tog del av beslutet (44 § FL). Om det görs senare upphör din rätt att överklaga beslutet ( 45 § första stycket FL). I överklagan skriver du vilket beslut som du vill överklaga, varför du anser de vara felaktigt och på vilket sätt du anser att beslutet ska ändras. Du kan läsa mer om hur du överklagar här.

Anmälan är också  möjligt att göra. En JO-anmälan kan du om du anser att någon blivit felaktigt behandlad av en myndighet. JO kan dock inte ändra ett beslut. Däremot har JO möjlighet att uppmärksamma och rikta kritik mot myndigheten. Det finns även möjlighet till att göra en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO),  vilket är en myndighet som utövar tillsyn över socialtjänsten ( 13 kap 1 § första stycket SoL). Läs mer här.

Sammanfattningsvis kan det röra sig om brottet ”tjänstefel”, om det gör det kan jag inte svara på. Om du är missnöjd med ditt beslut tipsar jag dig i första hand om att överklaga beslutet. En anmälan till JO alt IVO kan också göras.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du undrar över något annat är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare