FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/05/2023

Vad händer om preskriptionstiden för ett brott löper ut under pågående utredning eller vid åtal?

Fortsätter preskriptionstiden att ticka även under pågående utredning, och eventuellt åtal? Vad händer om preskriptionen löper ut under tiden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionstiden för brott regleras i brottsbalken (BrB) och jag kommer att utgå ifrån dess regler när jag besvarar din fråga.

Preskriptionsavbrott vid åtal och häktning

Ett preskriptionsavbrott innebär att preskriptionstiden "pausas" och alltså blir längre. När en misstänkt blir antingen häktad eller åtalad för brottet ifråga sker ett preskriptionsavbrott (35:1 BrB). Det innebär alltså att det inte spelar någon roll om preskriptionstiden egentligen hade löpt ut under exempelvis rättegången, utan den misstänkte kan dömas för brottet ändå.

Däremot räcker det inte med att det pågår en förundersökning, utan personen måste som nämnts häktas eller åtalas för att preskriptionstiden inte ska fortsätta löpa.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga till oss.

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare