Vad händer om min före detta sambo inte kan betala huslånet efter en försäljning av vårt samägda hus?

Hej jag har separerat från min sambo och han bor kvar i huset men vi står båda som ägare på huset. Han har inte betalt huslånet på ett tag och han funderar på att sälja huset. Om han inte kan betala skulderna som kvarstår efter försäljningen på huset måste jag betala då ? Har inte bott i huset på 3 år

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det samäger du och din före detta sambo ett hus och du undrar vad som händer om han inte kan betala lånet när huset säljs.

Står endast din före detta sambo på lånet kan du inte bli betalningsskyldig

Vilka betalningsskyldigheter som kan drabba dig beror på vem som står på låneavtalet och inte vem som står som ägare av huset. Står endast din före detta sambo på lånet kan inte banken kräva några pengar av dig utan det är din före detta sambo som får lida konsekvenserna av att inte kunna betala.

När ni båda två står på lånet gäller som huvudregel solidariskt betalningsansvar

Står ni båda två på lånet, och inget annat har avtalats med banken, har ni ett s.k. solidariskt betalningsansvar (2 § första stycket skuldebrevslagen). Detta innebär att banken kan kräva betalt från vem som helst av er. I detta avseendet kan du alltså hamna i en situation där du måste betala skulderna. Gör du det så har du därefter regressrätt gentemot din före detta sambo, dvs. rätt att få betalt för hans del (2 § andra stycket skuldebrevslagen).

Om det finns möjlighet att komma överens med din före detta sambo om han köper ut din del av huset och övertar lånet redan nu kan detta vara en lösning.

Värt att nämna är också att eftersom du är delägare av huset krävs i stort sett ditt samtycke för alla åtgärder som rör självaste huset (2 § samägandelagen).

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare