FrågaPROCESSRÄTTVittna29/11/2020

Vad händer om man uteblir från huvudförhandling i domstol?

Min dotter 16 år, som jag har ensam vårdnad av, har kallats till huvudförhandling i tingsrätt för ringa stöld (värde 389 kr). Jag har fått brev för att medfölja för att prata om "mitt barns personliga förhållanden". Datumet är satt till en dag då jag ej är i Sverige. Jag kan dessutom inte ändra detta datum eftersom det är jobbrelaterat. Således undrar jag vad som händer om vi uteblir? Samt vad som händer om min dotter närvarar ensam?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom om man måste närvara om man blir kallad till domstol och vad som kan hända om man inte närvarar, samt ge råd om vad du kan göra nu.

Måste man närvara om man blir kallad till domstol?

Jag uppfattar din fråga som att du är kallad som vittne, medan ditt dotter är part i målet (eftersom hon är den tilltalade). Om man är kallad till domstol måste man närvara, om man inte har giltiga skäl. Giltiga skäl kan vara om man blir sjuk.

Om man har blivit kallad till rättegången men inte närvarar kan rättegången behöva skjutas upp, och man kan få betala böter eller bli hämtad till rättegången av polis. Information om detta finns på Sveriges domstolars hemsida, länk här.

Vad du kan göra

Jag rekommenderar att du tar kontakt med domstolen snarast möjligt och frågar om datumet för rättegången kan ändras, alternativt om du kan vittna via telefon eller video istället för att närvara på plats. Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag till fredag 10:00-16:00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare