FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/09/2021

Vad händer om man kör elsparkcykel med högre hastighet än 20 km/h och högre maxstyrka än 250 watt?

Elsparkcyklar får bad jag förstår ha en maximal motoreffekt på 250w och en maxhastighet någonstans runt 25 km/h. Det finns dock modeller utan denna begränsning som då inte får framföras på allmän väg.

Vad gör man sig skyldig till, och vad kan påföljden bli, om en elsparkcykel med en för hög motoreffekt och/eller högsta hastighet framförs på allmän väg?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Elsparkcyklar kan antingen klassificeras som cykel eller moped beroende på hastighet och motoreffekt. För att en elsparkcykel ska klassificeras som cykel krävs det att den inte går att köra fortare än 20 km/h och har en motorstyrka på max 250 watt. Om detta är uppfyllt så gäller samma regler som för cyklar.

Om elsparkcykeln skulle gå fortare än 20 km/h eller ha en motorstyrka på mer än 250 watt kan den inte klassificeras som cykel och kan inte köres efter cykelregler. Då betraktas elsparkcykeln i de flesta fall som moped. Här krävs det då andra krav och förutsättningar för att den ska få användas i trafik. Bland annat måste man ha körkort. Skulle man köra en sådan elsparkcykel, utan att ha körkort för det, så kan man bli dömd för olovlig körning till böter, eller om brottet varit grovt till fängelse i sex månader (3 § trafikbrottslagen).

Skulle elsparkcykeln inte uppfylla kraven för varken cykel eller moped så får den överhuvudtaget inte köras på allmän väg. Även då kan man bli dömd för olovlig körning till böter eller i annat fall fängelse om brottet varit grovt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare