FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott11/06/2018

Vad händer om man kör bil trots indraget körkort?

Indraget körkort för alkohol i kroppen. Vet om detta kör ändå och i bil som ej är besiktigad och ej heller betalt skatt.

Vad händer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Trafikbrott regleras i trafikbrottslagen

Om en person kör bil trots indraget körkort gör sig denna person skyldig till olovlig körning (3 § trafikbrottslagen). Detta är en brottslig gärning och personen i fråga kan därmed straffas för detta genom böter eller fängelse i högst 6 månader.

Om ett fordon framförs utan att fordonsskatten har betalats kan personen i fråga åläggas böter. Vidare, om bilen inte är besiktigad så inträder körförbud. När ett körförbud föreligger får man endast köra kortast lämpliga väg till verkstad för reparation eller till kontrollbesiktning. Om bilen körs ändå så kan personen åläggas att betala böter.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare