Vad händer om man inte kan betala tillbaka sitt banklån?

Hej jag undrar om man har tagit lån från 5-6 olika banker på totalt 3-3,5 miljoner kr och inte betalar tillbaks, vad blir man dömd för? Straff skala? Fängelse ? Antal år? Och hur blir det om man har flytt landet, vad händer då? Kan de begära en att bli utlämnad? Kan man bli polisanmälld och få fängelse ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Kan man hamna i fängelse om man inte betalar tillbaka sitt banklån?
Först och främst vill jag påpeka att det inte finns något brott som du för dig skyldig till när du inte lyckas betala tillbaka ett lån. Ibland går saker och ting inte riktigt som man planerat och man lyckas inte betala tillbaka skulden. Du är varken den första eller den sista som inte lyckas betala tillbaka sitt lån. Därför behöver du inte vara rädd för att hamna i fängelse eller att någon begär dig utlämnad. Vad gäller om du flyr landet kommer betalningskraven fortfarande finnas kvar. Kraven försvinner inte bara för att du väljer att fly landet.

Betalningsanmärkning hos Kronofogdemyndigheten
Det som sker när du inte betalar tillbaka i tid är att du först får påminnelser om att betalningen är sen. Betalar man inte vid det stadiet skickas ärendet till Kronofogdemyndigheten. Hos Kronofogden kan bankerna ansöka om en utmätning. Det innebär att Kronofogden kan ta dina egendomar för att sälja det. Så att man kan betala av en del eller hela din skuld. 4 kap. Utsökningsbalken

En konsekvens av detta kommer bli att du får en betalningsanmärkning. Det kommer vara svårt för dig att ta nya lån samt köpa saker på kredit. Anmärkningen hos Kronofogden finns kvar i 3 år för privatpersoner och 5 år för företag. Du kan läsa mer om betalningsanmärkningar på Kronofogdens hemsida, den hittar du HÄR.

Allmänna tips
Jag rekommenderar dig att kontakta bankerna du är skyldig pengar och förklara läget för dem. Deras mål är att få tillbaka pengarna du lånat, även om det tar längre tid en planerat. Försök sätta upp en betalningsplan som passar er båda, det brukar gå att förhandla med banker ibland.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Masis VardanianRådgivare