Vad händer om man inte betalat fortkörningsböter?

Hej jag har precis fått en böter på fortkörning samt att inte fyllt i tidsboken då de va under arbetstid jag är chaufför på Ica.

Min fråga är vad händer om jag inte betalar den går den till kronofogden eller kan de bli nått problem med körkortet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har du skrivit under ett föreläggande av ordningsbot betyder det att du har godkänt föreläggandet. Ordningsboten ska betalas inom 30 dagar från godkännandet. Betalar du inte i tid får du en betalningspåminnelse. Beloppet ska betalas inom 14 dagar efter påminnelsen. Ingen extra avgift tas ut för påminnelsen. Om du efter att ha fått en påminnelse inte betalar böterna, överlämnas ärendet till Kronofogdemyndigheten. Då tillkommer en avgift på 600 kronor. När ärendet överlämnats till Kronofogden är det avslutat hos polisen.

Med vänliga hälsningar,

Melvin KericRådgivare