Vad händer om man fortsätter jobba efter att provanställningen gått ut?

Min provanställning har löpt ut men jag ortsätter jobba utan nytt avtal då det inte erbjudits mig. Vad gäller nu?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregel

Svaret på vad som händer finner vi i 6§ 2st Lagen om anställningsskydd som stadgar att om en arbetstagare fortsätter jobba efter att en provanställning gått ut, övergår anställningen till en tillsvidaretjänst.

Undantag

6§ är semidispositiv, vilket innebär att bestämmelsen kan avtalas bort via kollektivavtal. Av frågan framgår inte om ett sådant avtal finns, men om så är fallet skulle jag rekommendera dig att dubbelkolla med facket. Om inget avtal finns gäller huvudregeln.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare