Vad händer om man får skadestånd för arbetsskada under skuldsanering? Vad gäller vid utmätning av skadestånd för arbetsskada?

Jag har skuldsanering hos Kronofogden. Jag förväntas få en större summa pengar för en arbetsskada som skett innan skuldsaneringen startade. Har Kronofogden rätt att ta dessa pengar precis som de tog det jag fick tillbaka på skatten? De utmäter inte i skuldsanering utan jag betalar in en summa månadsvis.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag som gäller i ditt fall

För att besvara din frågor kommer jag använda mig av utsökningsbalken (UB) för att förklara om ersättningen för arbetsskadan kan utmätas och skuldsaneringslagen gällande hur det kan påverka din skuldsanering att få in en stor summa pengar.

Vad gäller i ditt fall gällande utmätning?

Svaret är kort på din fråga att Kronofogden kan utmäta din ersättning men det finns saker du kan göra så att Kronofogden inte kan utmäta den. Jag förutsätter att din arbetsskada är en personskada. Sådana skadestånd får inte utmätas så länge som det är hos den som ska betala ut det. I nuläget har du inte fått den utbetald, vilket innebär att den inte kan utmätas (5:7 1st UB). När du väl har fått skadeståndet ska du hålla det avskilt. Detta gör du bäst genom att lägga in det på ett separat konto. När du väl har fått det kan det inte utmätas inom två år (5:7 2st UB)

Det vill säga om skadeståndet är avskilt så får det inte utmätas på två år.

Efter två år kan du skyddas av att det ska tillgodose ett kvarstående försörjningsbehov, det måste även då vara avskilt (5:7 2st UB). Huruvida en sådan situation föreligger om två år kan jag inte besvara i nuläget med den information jag har. Vill du veta mer om detta utifrån ditt fall får du gärna kontakta oss för ytterligare frågor.

Vad gäller i ditt fall gällande skuldsanering?

Skuldsanering innebär att en gäldenär helt eller delvis befrias från ansvar för betalningen av de skulder som omfattas av skuldsaneringen (1§ skuldsaneringslagen). En sådan betalningsplan brukar löpa i fem år (34§ skuldsaneringslagen)

De personerna som har skulder på dig (även kallat borgenärer) kan på ansökan av domstol avbryta eller ändra villkoren för skuldsaneringen under vissa omständigheter. En sådan omständighet är att dina ekonomiska förhållanden väsentligen har förbättrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunde förutses (48§ 7p Skuldsaneringslagen). Detta är då en form av omprövning av ditt beslut om skuldsanering.

Vad det innebär att de ekonomiska förhållanden väsentligen har försämrats finns det inget lagstöd för, däremot så klargjordes i RH 2003:59 (i hovrätten) att 400 000 kr i form av arv var en sådan väsentlig förbättring som motiverar en omprövning av beslutet.

Det är svårt för mig att bedöma din situation då du inte berättat hur mycket pengar du kommer få. Vill du ha mer svar kring en bedömning av om det är en sådan summa som leder till omprövning får du gärna kontakta oss för mer information.

I ditt fall så berättar du att arbetsskadan skedde innan skuldsaneringen började. Om det är så att de personerna som har skulder på dig (borgenärer) visste om att du skulle få ett stort skadestånd så kommer du skyddas av att det var omständigheter som kunde förutses. Om det däremot är så att dessa personerna inte kunde förutse att ersättningen skulle vara så stor så bör det omprövas.

Slutlig kommentar

Det finns visst tolkningsutrymme i ditt fall gällande skuldsaneringen. Jag rekommenderar därför att du ställer ännu en fråga där du berättar om hur mycket pengar du får in från arbetsskadan eller bokar tid med en av våra jurister.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare