FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis31/08/2022

Vad händer om man får för många prickar i registret?

Hej, jag har en fråga. Jag är 15 år och har 2 prickar I mitt belastningsregister. Ett från innan jag var straff myndig och en efter jag blev straff myndig. Jag undrar. Vad hade hänt om jag fick en tredje prick I registret.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som i vardagligt tal kallas för “prick i registret” är ett annat uttryck för att man har en uppgift registrerad under sitt namn i belastningsregistret. Belastningsregistret innehåller uppgifter om den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott (3 § lagen om belastningsregister). Beroende på vad för typ av brott och påföljd finns uppgifterna olika länge i registret innan de gallras bort. Som regel försvinner uppgifter innan du fyllt 18 år efter 5 år (17 §).

Att få fler “prickar i registret” är inte något i sig som medför att man per automatik får ett nytt/hårdare straff eller någon annan konsekvens för den delen. Att du gör dig skyldig till ett tredje brott hade därför inte medfört något annat än att en till uppgift tillförts under ditt namn i registret. Visserligen förekommer den omständigheten att om du gör dig skyldig till upprepad brottslighet av liknande slag att du kan få ett hårdare straff, men detta är inte en bedömning som domstolen gör utefter antalet tidigare “prickar” i registret utan utefter brottets karaktär och i det enskilda fallet.

Med det sagt kan det faktum att du döms för fler brott medföra att det blir svårare för dig att få anställning. En del arbetsgivare vill gärna göra en bakgrundskontroll av vem du är och begär att du visar ditt register, medan vissa arbetsgivare inom skola, vård och omsorg enligt lag kräver att du uppvisar register som visar att du inte är olämplig för tjänsten.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Joel EngströmRådgivare