Vad händer om man får en gåva under pågående skuldsanering?

Hej! Jag har fått ett erbjudande av min syster att få ta över hennes bil, bilen är gammal och krockskadad men fungerar perfekt, jag ska inte betala något för bilen utan jag får den i 70-årspresent av henne.

Kan jag ta emot den eller neka till att få den. Det skulle underlätta mycket för mig om jag fick ta över den.

Jag har skuldsanering nu.

Vänliga hälsningar

Christina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Enligt Skuldsaneringslagen 48 § så kan en borgenär ansöka om att skuldsaneringen ska upphöra om gäldenärens ekonomiska förhållanden ändras väsentligt. I det här fallet om bilen är av ringa värde kan det vara så att ägandet av den inte anses ändra dina ekonomiska förhållanden till den grad att det kan föranleda en omprövning av beslutet om skuldsanering.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare